Modderige bouwplaats? Geen paniek met Ford Transit Trail 23 Jun, 2020

Altijd grip dankzij standaard slipdifferentieel

Modderige bouwplaats? Geen paniek met Ford Transit Trail
Dit zijn de nieuwe Ford Transit Trail en Transit Custom Trail. Ze zijn speciaal ontwikkeld voor gebruik op uitdagend terrein. Modderige bouwplaatsen of onverharde en niet zelden spekgladde aanvoerroutes, bijvoorbeeld. Maar ook als je nooit te maken krijgt met dergelijke ondergronden, trekken de beide Trail-uitvoeringen aan als magneet. Veel stoerder wordt een bestelbus namelijk niet.
Modderige bouwplaats? Geen paniek met Ford Transit Trail

De nieuwe Ford Transit Trail en Transit Custom Trail tonen zich van hun stoere kant en bewijzen dat ze berekend zijn op het werk buiten de gebaande paden. Zo is de Trail-uitvoering voorzien van extra beschermpanelen langs de onderrand van de bumpers en de zijkant van de carrosserie. De merknaam FORD in grote, matzwarte letters op de grille verwijst naar het brutale en stoere karakter van de bestelwagens. Dat wordt nog eens geaccentueerd door unieke lichtmetalen wielen en de Trail-logo’s op de voorportieren.

Gelimiteerd sperdifferentieel

De voorwielaangedreven Transit Trail en Transit Custom Trail zijn standaard uitgerust met een mLSD, oftewel een gelimiteerd sperdifferentieel. Deze techniek is ontwikkeld in samenwerking met de aandrijflijnspecialisten van Quaife. Als de ondergrond weinig grip biedt, brengt het sperdifferentieel automatisch het motorkoppel over naar het wiel met de meeste grip. Daardoor kunnen de Transit Trail en Transit Custom Trail goed uit de weg op onverharde paden en ongelijk terrein. Het Electronic Stability Control-systeem is bovendien opnieuw gekalibreerd voor een optimale samenwerking met het mLSD. Dezelfde techniek om de tractie te optimaliseren en de wegligging te verbeteren, is al eerder toegepast in Ford Performance-modellen als de Focus RS, de Focus ST en de Fiesta ST. Mooi meegenomen is dat de techniek geen nadelige invloed op het brandstofverbruik en de CO2-emissie.

Ook extra praktisch vanbinnen

Het interieur van de Trail-uitvoering is extra rijk uitgerust, met standaard lederen stoelbekleding voor extra luxe, duurzaamheid en makkelijk schoonmaken. Ook airconditioning en een verwarmde Quickclear-voorruit – zodat deze bij vrieskou snel ontdooit – behoren tot de standaarduitrusting, net als elektrisch inklapbare buitenspiegels en automatische verlichting.

Groot, groter, grootst

Het maximaal toelaatbare totaalgewicht is 3.000 kg voor de Transit Custom en 3.500 kg voor de Transit. De Transit Custom Trail wordt leverbaar als lange wielbasis met een laadvolume tot wel 6,8 m³. De Transit Trail wordt leverbaar als L3 met een wielbasis van 3.750 mm en een maximaal laadvolume van 11,5 m³.

Krachtige dieselmotor

De Ford Transit Trail en Transit Custom Trail (die zijn gebaseerd op de Trend-uitvoering) worden aangedreven door een 2.0 liter EcoBlue-dieselmotor met een vermogen van 130 pk en 360 Nm koppel. Het opgegeven brandstofverbruik ligt tussen de 7,6 en 8,1 liter per 100 kilometer.

In een later stadium volgt er nog een tweede aandrijflijn. Deze, in zijn segment unieke, 2.0 liter EcoBlue Hybrid wint tijdens het remmen en vertragen energie terug en slaat deze op in een 48-volts accupakket. Die energie wordt weer gebruikt om de verbrandingsmotor te ontlasten en het brandstofverbruik te verlagen.

Beide Transit Trail-versies, die een meerprijs kennen van 2.700 euro, zijn nu bij de dealer te bestellen. De levering start aan het einde van de zomer.

Deel dit artikel

LinkedIn Google+ Pinterest Mail
 
3
 
sluiten